Foto cooperatie

Op donderdag 29 november vindt No Man’s Land plaats in TivoliVredenburg. Speciaal voor de nieuwe generatie artiesten en muziekindustrieprofessionals introduceren we dit jaar de Muzikantenmarkt met een demospreekuur, panelgesprekken, flitscolleges, inspiratiesessies, speeddates en meer. Met een reeks “Meet the pro” artikelen introduceren we muziekindustrieprofessionals die terug te vinden zijn in het programma. Je kunt tijdens Het Spreekuur een meeting met Roel van Rooij inplannen: pitch je demo of leg je releaseplan aan hem voor, dit is je kans! Bekijk snel het volledige programma en bestel je tickets.

Even voorstellen:

“Roel van Rooij, 30 jaar. Tijdens mijn studie Hospitality & Eventmanagement vroegen mijn huisgenoten die in een snoeiharde metalband (Ethereal) speelden of ik hun wilde helpen als “manager” aangezien ik “iets deed met muziek”. Tuurlijk, geen probleem! Dat werd management, tourmanagement, perspromotie en boekingen; heel leerzaam als beginneling. 60 shows en een jaar later wonnen ze de Grote Prijs van Nederland in 2010. Ik ben een eigen zaak begonnen om het prijzengeld te kunnen factureren en toen via Dox Records, Shaking Godspeed en AT Bookings bij mijn huidige werkgever Radar Agency terecht gekomen.
”

Wat kunnen mensen van je verwachten op No Man’s Land?

“Ik probeer altijd een tip (of twee) mee te geven waarmee iemand vooruit kan. Het zou best kunnen dat iemands muziek mij niet helemaal aanspreekt, maar dan hebben we een gesprek over planning of strategie. Vooral het ‘waarom’ of de urgentie van verschillende stappen vind ik waardevolle gespreksonderwerpen. Ik heb een brede achtergrond, dus dan hebben we vanuit een iets bredere ‘scope’ een gesprek.
”

De afgelopen 10 jaar heb je veel verschillende dingen gedaan. Boeker bij drie verschillende agencies, artist manager, drumleraar, productiewerk en je eigen bedrijf. Wat is de grootste les die je hebt meegenomen uit deze werkzaamheden?

“Ik denk dat het belangrijkste is dat je af en toe uit je comfortzone stapt. Als je merkt dat je vast zit of uitgeleerd bent moet je nieuwe stappen durven nemen. Ik heb vorig jaar zelf besloten om te stoppen bij AT Bookings om vervolgens vier maanden te gaan reizen met mijn vriendin. Huis opgezegd, baan opgezegd, een ingrijpende beslissing. Maar ik ben er alleen maar ‘verrijkt’ uit gekomen en het heeft veel mooie nieuwe kansen gebracht. Dat is misschien ook de reden dat ik zoveel verschillende dingen heb gedaan. Je moet blijven leren en nieuwe dingen blijven doen vind ik. Het maakt je beter in je werk en uiteindelijk kom je terecht bij een functie waarin je je opgedane kennis kunt bundelen, zoals ik nu bij Radar Agency ervaar, super tof.
”


Wat zou jij willen veranderen aan de muziekindustrie?

“Ik vind het kwalijk dat het hedendaagse landschap een beetje oppervlakkig is. Iedereen probeert een succes te verklaren en een ‘formule’ aan te houden, zoals bijvoorbeeld de route Popprijs – Popronde – Noorderslag – festivalzomer die je veel ziet. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar in de basis begint succes altijd bij goede songs. Elke band heeft een apart traject dus ik krijg een beetje jeuk van dit soort formule-denken, het getuigt van weinig originaliteit. Ik hoorde recentelijk een interview waarin werd gezegd dat band X “De Nieuwe EUT” is. Laten we niet vergeten dat EUT in 2017 de popronde deed en echt absoluut nog geen oud nieuws is. En waarom moet er meteen een parallel getrokken worden? Laat artiesten in hun eigen waarde denk ik dan. Ik kan het gelukkig wel weer relativeren, soms lult iedereen ook maar wat binnen de sector ;)”

Wat zou jij anders hebben gedaan in je carrière?

“Ik heb nog geen ‘wat als’-momentjes gehad in mijn carrière dus je zou kunnen zeggen dat ik tot dusverre gelukkig ben met mijn gemaakte keuzes! Dat gezegd hebbende, werkinhoudelijk heb je natuurlijk altijd te maken met een spanningsveld tussen verwachting en realiteit. Of het nou gaat om het aantal shows van een artiest, of het aantal verkochte tickets bij een zaal. Misschien ben ik in het begin van mijn carrière soms wat te rooskleurig geweest in mijn enthousiasme haha. Maar goed, de ervaring komt met de jaren.”


Wat is voor jou het gelukkigste moment geweest op de werkvloer van het afgelopen jaar?

“Dat was afgelopen voorjaar toen ik net bij Radar Agency werkte, een uitverkocht Paradiso met La Pegatina. Qua muziekstijl niet helemaal mijn genre, maar het publiek was te gek, ze werden tot 3x toe teruggeroepen, de show liep uit, ik was voor het eerst met mijn nieuwe collega’s de hort op en we hebben tot de kleine uurtjes een feestje gevierd met het hele team in de backstage. Welkom bij Radar!
”

Laatste vraag: Wat is je favoriete track van dit moment?

“Ik denk Corinne van Metronomy. Het is al een iets oudere track uit 2011. Qua sound is het een soort van “nu”, dus in 2011 was het óf vooruitstrevend óf ouderwets, rare paradox eigenlijk. En er zit een soepel gitaarsolootje in, altijd leuk. Micha de Jonge (Kita Menari), een persoonlijke vriend, introduceerde me de track laatst, dus hij krijgt de credits hiervoor, dank Micha. Los hiervan ligt het er maar net aan hoe de vlag staat, Amy Root is te gek, en Agar Agar was waanzinnig op ADE Live. Tot slot nog een shout-out naar Donny Benét. Mag dat?
”