Waltzburg

De heren en dame van Waltzburg timmeren hard aan de weg. Zo blonken ze in het najaar van 2017 uit tijdens de Popronde én straalden ze op Eurosonic Noorderslag. Met Simon Akkermans (Bombay, Mister & Mississippi) en Johanneke Kranendonk (Jo Marches) gingen ze binnen een MASTER-traject aan de slag met hun liveshow. Met toetsenist Joost Klapmuts blikken we terug op dit proces.

Bijna anderhalf jaar geleden kwamen jullie in contact met De Coöperatie. Met welk idee klopten jullie aan waarbij MASTER uitkomst bood?

“We liepen er tegenaan dat onze muziek redelijk grote producties waren geworden, en we het moeilijk vonden de energie hiervan te vertalen naar het podium. We klopten bij De Coöperatie aan om een coach te vinden die hier meer ervaring mee heeft en met een frisse blik naar de producties kon kijken. Als band vonden we al snel alle kleine partijen en details belangrijk voor het geheel, waar het uiteindelijk de kern van een song is die het overtuigend maakt.”

Samen met Simon Akkermans zijn jullie de studio ingedoken en hebben jullie de sound van Waltzburg verfijnd. Hoe zag dit proces eruit en hoe hebben jullie dit ervaren?

“Met Simon in de studio zitten was een van de leukste dingen die we als band hebben gedaan. We hebben daar de hele winter van maandag tot en met donderdag gezeten, en dan ben je dus dus de hele dag bezig om je muziek te ontwikkelen. Het was tof om zo lang in een omgeving te zitten waar muzikaal zoveel mogelijk is. We waren in staat om uit elke hoek van Kytopia een gitaar of gekke percussie te trekken. Het was de eerste keer dat we muzikaal zo met iemand samen werkten. Zo’n samenwerking is ook vooral een kwestie van vertrouwen, en dat duurde ook even. Die nummers zijn toch een beetje onze kindjes, en het voelt soms een beetje alsof je ze voor het eerst naar de crèche brengt (denk ik, heb zelf geen kinderen verder). Het verschil met studiosessies die we eerder hebben gedaan is toch vooral dat er meer een visie achter zat wat het moest worden, en die visie ook uitgevoerd kon worden. In andere studio’s was het vooral een registratie van wat we al speelden in de repetitieruimte, en dan was de tijd veel beperkter. We moesten dan binnen een dag een heel nummer opnemen, en dat is een stuk minder relaxed dan wanneer je jezelf voorneemt dat je pas ophoudt als het af aanvoelt.”

Het MASTER-traject hebben jullie ingezet om de vertaalslag te maken van studio-opnames naar live. Kun je vertellen hoe dit in zijn werk is gegaan, wat het resultaat was en op welke manier jullie hier de vruchten van hebben geplukt?

“Het begon eigenlijk vooral met het luisteren naar de opnames en voorop stellen welke partijen het belangrijkst zijn binnen de mix. Er zijn namelijk best veel kleine dingen die we hebben opgenomen, die niet meteen opvallen als je de tracks luistert op je iPhone speakers. Daarna kwamen de technische aspecten van de set: welke synthesizers gebruiken we? Welke gitaarpedalen simuleren specifieke effecten? Daarna kwam het vooral aan op veel repeteren. Voor de Popronde is Simon mee geweest naar shows en heeft daar nog feedback op gegeven.”

Jullie hebben deze liveshow ten volste kunnen testen gedurende de Popronde. Hoe hebben jullie dit beleefd en wat hebben jullie er als band aan gehad?

“De Popronde voelde als een schoolreisje van drie maanden. Het leuke aan de Popronde is dat je niet weet wat je kan verwachten. De meeste plekken waar je speelt programmeren niet vaak bands, dus het kan zijn dat je met zes man en een berg instrumenten op een palet in de hoek van een sportcafé staat. Het voelde goed om na zo lang aan materiaal te hebben gewerkt weer wat interactie met publiek te hebben. Het gaf ons bovendien de mogelijkheid de vertaalslag te testen op veel verschillende plekken. Strategisch heeft de Popronde ons geholpen om ons boekingskantoor te overtuigen en een boeking op Noorderslag te krijgen.”

En toen drie shows tijdens Eurosonic Noorderslag, het weekend in Groningen waar elke act naar toe werkt.

“Ja Noorderslag was voor ons een van de vetste dagen ooit. Het was onze eerste keer in Groningen tijdens ESNS, dus we wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. Maar het was heel cool. Het is zo’n groot circus met al die muzikanten en industrie op één plek. We hadden een vol programma met twee showcases en een show in De Oosterpoort ‘s avonds. We hebben dus aan een stuk door door Groningen geraced. De shows gingen goed en het stond overal vol. Tegen de tijd dat we op moesten in De Oosterpoort waren we al door de spanning heen omdat de middag zo goed verlopen was. De dag voor Noorderslag releasden we onze eerste single Ghost. Die kwam op de playlist bij 3FM, en we zijn de week erop twee keer bij 3FM langs gekomen om te spelen. Het viel op dat moment dus allemaal goed samen.”

En nu door! Wat staat er de komende tijd op de planning?

“Binnenkort releasen we een nieuwe single, waarvan we de video in Tokio hebben opgenomen. Daarnaast gaan we festivals spelen. We spelen onder andere op zondag 1 april op FestivalTweetakt in Utrecht, en we staan op Valkhof Festival op 20 juli.”

Op de hoogte blijven? Volg Waltzburg dan op Facebook en/of Instagram.