The-Great-Communicators_Robin-Alysha-Clemens-8

The Great Communicators lieten vorig jaar een triomfantelijke indruk achter tijdens het door Nederland reizende festival de Popronde en werden door organisator Mischa van den Ouweland de beste act van het jaar genoemd. Na het succes van hun EP Bide Your Time kwamen ze in contact met producer Simon Akkermans, die hen vervolgens introduceerde aan MASTER. Samen werkten zij in de studio aan een eenduidige visie voor het debuutalbum van de band. Zanger Arend Dijkstra blikt terug op hun MASTER traject in een interview met De Coöperatie.

Jullie hebben je tijdens het MASTER traject voornamelijk gericht op het ontwikkelen van een eigen visie. Hoe realiseerden jullie je dat dit een obstakel was dat uit de weg geruimd moest worden voordat jullie aan het opneemproces van het debuutalbum konden beginnen?

“​Voordat we de studio ingingen waren we in ons spel nog echt een rockband. ​Tijdens het schrijfproces zijn er songs geweest die qua stijl en attitude buiten de boot vielen. Songs die wel in binnen het concept pasten, bevatten soms elementen, denk aan tempo of instrumentatie, die niet in overeenstemming waren met de algehele richting en sfeer van het liedje. ​​Zelf zaten we zo dicht met onze neuzen op het materiaal… Het was belangrijk dat iemand van een afstand het geheel kon overzien om zo het kaf van het koren te scheiden. We kozen voor Simon Akkermans omdat we hem vertrouwen in zijn smaak en visie. Hij merkte op dat bepaalde liedjes zodanig naar indie/alternatieve pop genres verwezen dat de liedjes beter uit de verf zouden komen als we qua drums bijvoorbeeld buiten de paden van ons bekende rock benadering zouden treden. Overbodige noten werden weggehaald zodat er meer ruimte was om een liedje te laten ademen. ​Door deze aanpassingen werd ons geluid meteen al frisser. De voorspelbaarheid van het standaard rock idioom werd doorbroken. Dit gaf de gelegenheid onszelf te verassen met een nog vernieuwender geluid.​”

Onder andere de zoektocht naar karakteristieke geluiden heeft hieraan bijgedragen. Waarom was dat belangrijk?

“Elk liedje heeft z’n eigen karakter en zeggingskracht. Om de essentie en sfeer van het liedje te benadrukken was het belangrijk te zoeken naar onderscheidende geluiden om zo elk liedje een eigen originele inslag te geven.”

Je had het over “buiten de boot vallen” en liedjes die “niet in overeenstemming” met elkaar zijn. Hoe kwam je erachter dat dit het geval was?

“In het schrijfproces kwamen er diverse duistere liedjes naar boven met een hoop gebrek aan ironie en zelfrelativering. Kenmerkend aan de rest van de liedjes is juist deze ironie om juist ook zwaardere thema’s toegankelijker en meer behapbaar te maken, in plaats van te verzanden in gezeik en gezever. Simon kon als buitenstaander en kenner van verschillende smaken en stijlen als onze smaakpolitie fungeren. Zo was hij vrij resoluut in de beslissing dat er voor deze duistere liedjes geen plek was op de plaat. Terugkijkend zie ik nu ook dat deze liedjes duidelijk uit de toon waren gevallen en ben ik trots op de algehele toon van die liedjes. ​De Canadese producer Dave Newfeld die onze liedjes mixte duidde één van onze nummers als ‘sassy’. Wat wil zeggen; een vleugje sarcasme, scherpte, lichtheid, humor. ​Een ander voorbeeld was een liedje dat als knipoog naar de hiphop was bedoeld. Het refrein kwam echter nog niet als zodanig uit de verf. Hij haalde de galmende gitaren eruit en ineens viel het op z’n plek.”

Producer Simon Akkermans en Pieter Vonk begeleidden jullie MASTER traject. Ook Casper Starreveld (Kensington) en Mathias Janmaat (Bombay) waren betrokken. Hoe zag dit proces eruit?

“Ruim voor de studio opnames maakten we demo’s van de liedjes waar Simon zijn feedback op kon geven en alvast kon nadenken welke liedjes voor de plaat zouden werken en welke benadering elk liedje nodig zou hebben.

Daarnaast was het voor de studio opnames belangrijk om de demo’s aan zoveel mogelijk frisse oren te laten horen en zo vanuit een andere invalshoek de liedjes onder de loep te nemen. Mathias heeft met zijn ervaring als songwriter zijn licht over de liedjes laten schijnen. Zo heeft hij meegedacht in het verbeteren van teksten, melodieën en de spanningsboog van een songstructuur. Verder in het opnameproces hebben we Casper alle liedjes laten horen. Ook hij heeft met ons meegedacht over bepaalde arrangementen, zanglijnen en de singlekeuze.

Simon heeft ons gedurende de pre-productie geholpen om liedjes in de juiste stijl en richting te sturen. Daar waar in opvattingen soms compromissen waren gesloten, heeft hij altijd voor één opvatting en richting van het liedje gekozen en deze uitvergroot. Dit heeft geholpen de liedjes eenduidiger te laten klinken en zo naar een hoger niveau te tillen.

Het plaatsen van de juiste referenties gaf ons de handvaten om de juiste ingrediënten te vinden. Voorbeelden hiervan zijn de keuze van de drumsound tot het zoeken naar extremen in de manier van zingen. Pieter was als objectieve sidekick altijd degene met de welkome second opinion. Ook was hij altijd scherp op de zuiverheid van instrumenten en de harmonieën tussen verschillende partijen. Tijdens de opnames gaf hij feedback op de attitude van ons spel en probeerde het beste daarvan uit te lichten.”

De tijd in de studio heeft jullie dichter naar elkaar toegebracht als band. Vertel eens meer…

“Er is een vergrootglas gelegd op elke afzonderlijke partij. Soms moesten eigen smaakkwesties in het detail ondergeschikt gesteld worden aan het groter geheel. Dit heeft er toe geleid dat iedereen nu goed weet met welke visie we naar buiten treden en we uiteindelijk met de neuzen dezelfde richting op staan. Ook zijn de weken in de opnames met Gaia goed geweest in het samen finetunen van de teksten. We staan als front nu nog sterker samen in de overdracht van de liedjes.”

Dus, wat is het plan voor de komende maanden?

“We gaan ons bezighouden met het samenstellen van het juiste team zodat de aandacht rond de release van het album zo optimaal mogelijk benut wordt. Daarnaast zal Pankra voor ons het artwork verzorgen en zullen we gaan repeteren en try-outs gaan spelen voor de uiteindelijke album presentatie begin 2016. Spannende tijden!”

Foto door Robin Alysha Clemens