ELLA_Robin-Alysha-Clemens-1

Ella van der Woude dook tijdens haar MASTER traject een lang weekend de studio in met de Britse producer Stew Jackson, bekend van zijn bijdrage aan werk van o.a. Massive Attack en Phantom Limb. In een interview met De Coöperatie blikt ze terug op dit vruchtbare proces.

Een aantal jaar geleden was je frontvrouw van de band Houses en besloot jij je carrière solo voort te zetten als ELLA. Kun je uitleggen waarom je hiervoor gekozen hebt en hoe dit proces eruit zag?

“
Houses was een democratische band waarin iedereen creatief betrokken was. Ik was benieuwd naar wat er zou gebeuren op het moment dat ik mijn ideeën zelf zo ver mogelijk zou uitwerken. Een halfjaar nadat Houses stopte ging ik ermee aan de slag, sloot ik mezelf thuis op met een bariton gitaar, een Juno (synthesizer) en een microfoon en heb ik liedjes geschreven en demo’s opgenomen. Ik werkte al een tijdje als filmcomponiste en ontwikkelde een bepaalde sound in mijn scores, die ik graag wilde toepassen en doorontwikkelen in mijn eigen werk.”


Was de keuze om met Stew Jackson als coach aan de slag te gaan een bewuste keus en kun je deze toelichten?

“De demo’s hadden een duidelijke richting, maar om er iets van te maken wat behapbaar was voor de buitenwereld, was er nog een vertaalslag nodig. Ik ging daarom op zoek naar een producer die het materiaal goed begreep. Ik heb Stew ongeveer vier jaar geleden toevallig ontmoet, toen hij door Nederland toerde. We hebben sindsdien contact gehouden. Met hem ervoer ik de beste samenwerking: we stonden open voor elkaars ideeën, en ze bleken elkaar te versterken. Het feit dat we elkaar nog niet heel goed kenden werkte heel goed. Je bent nog iets aan het opbouwen met elkaar, waardoor je aandachtiger naar elkaars ideeën luistert. Maar uiteindelijk is het ook een intuïtieve keuze.”

Voorafgaand aan het MASTER traject gaf je aan te willen werken aan het verduidelijken en vertalen van je ideeën naar muzikanten toe. Kun je omschrijven wat je hebt geleerd van Stew en hoe jullie te werk gingen?

“
In eerste instantie hebben we veel met z’n tweeën bij hem in zijn kleine studio in Engeland gewerkt. Ik merkte dat al mijn ideeën voor mijn songs een veel duidelijkere plek kregen en een meer uitgesproken karakter. We werkten toen alleen nog maar achter een computer, en ik was benieuwd naar Stew z’n aanpak op het moment dat we met muzikanten zouden gaan werken. 
Zijn karakter zorgde er in de studio in Utrecht al voor dat iedereen zich gewaardeerd en op zijn gemak voelde. Dat hielp om een productieve tijd tegemoet te gaan. Ik heb zelf eerder de neiging om in de stress te schieten, omdat ik onzeker kan zijn over sommige keuzes. Zijn zelfvertrouwen en vakmanschap straalde op iedereen af.


We hebben geen grote veranderingen aangericht aan de arrangementen die we ingestudeerd hadden, maar deze aangescherpt door in te zoomen op het samenspel, groove en de spanningsboog binnen de songs. Elk instrument heeft een schoonmaakbeurt gekregen, en diende zicht te houden aan zijn eigen functie binnen de song. Daardoor kreeg het geheel meer definitie, zonder dat de organische feel verloren ging.”

Hoe merkte je dat jouw ideeën in je songs een duidelijkere plek kregen en een meer uitgesproken karakter?


“Het is hetzelfde gevoel als je de ramen lapt na een paar jaar, ineens komt er veel meer licht binnen. Het verschil tussen de demo’s en de uiteindelijke versies is duidelijk hoorbaar. Eerst was het lo-fi, nu is het een stuk chiquer geworden.”

Wat is het resultaat van de studioweek die jullie met Stew hebben doorgebracht?

“
We hebben in vier dagen de band getrackt. Drums, percussie, bas en gitaren. Ik ben heel erg tevreden met het resultaat en ook heel blij dat alle muzikanten heel goed uit de verf komen. Met deze stevige basis zijn Stew en ik, na het MASTER traject, weer verder gaan werken aan de songs. We hebben geluisterd naar wat we hebben opgenomen. Stew heeft het vervolgens opgeruimd en een beetje gemixt zodat we beter konden horen wat we nog aan de nummers konden toevoegen. We hebben daarna nog veel gitaar- en synth partijen opgenomen en de zang getrackt.”

Kun je toelichten wat voor een ontwikkeling ELLA als soloartiest heeft doorlopen tijden het MASTER traject? Hoe ga je vanaf nu zelfstandig aan de slag?

“
Het gaf me de tijd om vragen te stellen en om me met de productiekant te bemoeien tijdens het werkproces. Ik ben bewuster geworden van de verschillende manieren om ideeën uit te werken. Als muzikant ga je meer op zoek naar partijen die leuk zijn om te spelen, en dus vaak ook uitdagender, terwijl je als producer voor elk instrument op zoek gaat naar de meest doeltreffende partij, waardoor alles uiteindelijk veel simpeler blijft. Ik ben, denk ik, ook sneller geworden in een mening vormen en om die duidelijk uit te dragen naar andere muzikanten toe. Je moet niet bang zijn om clichés op te zoeken en in te zetten!”



Wat is het plan voor komende maanden en wanneer kunnen we nieuwe opnames van ELLA verwachten?

“We gaan nog een laatste schoonmaakbeurt houden om de overbodige partijen weg te gooien. En tijdens het mixproces ga we ook kijken naar de ruimtelijkheid in klank bij alle songs. Ik hoop in april een eindmix te hebben en ga dan een team om me heen vormen om plannen mee te maken!”