Sandyland_PortretFinal-Robin-Alysha-Clemens-1

Kort geleden verscheen de tweede single, ‘Heartless’, van Utrechtse popband Sandyland. In de opmars naar hun debuutalbum werkte frontman Colin Lee aan zijn opnameskills met producer Skiggy Rapz waardoor hij nu zelfstandig demo’s kan opnemen en zijn creatieve vrijheid is vergroot. In een interview met De Coöperatie blikt hij terug op dit proces.

Je klopte aan bij De Coöperatie met een technisch vraagstuk: je home recordings moesten naar een hoger level worden getild. Waarom ben je ooit begonnen met muziek zelf opnemen en hoe zagen deze eerste stappen er uit?

“Op mijn zeventiende nam ik mijn eerste “echte” EP op met mijn toenmalige punkband. Vervolgens ging ik aan het conservatorium studeren, waarvoor ik een aanmeldings-CD moest maken. Daarvoor schreef ik een aantal nummers, welke ik opnam in de homestudio van mijn vader. In de jaren na het conservatorium begon ik thuis mijn eerste serieuze opnames te maken op een gammele audio interface, welke ik later uitbreidde met betere spullen. In die tijd nam ik voornamelijk sporadische ideeën op, waar ik dan weer liedjes van probeerde te maken.”

En toen liep je tegen een muur op… Kun je uitleggen welke situatie of omstandigheden er voor zorgde dat je je vaardigheden wilde bijspijkeren?

“Over datgene wat thuis opnam was ik niet tevreden. Slechts af en toe zat er een fragment tussen wat ik bruikbaar vond voor een van de bands waar ik in speelde, maar eigenlijk was het voornamelijk een manier om ideeën vast te leggen zodat ik ze later kon terugluisteren. In de jaren na het conservatorium liep ik al langer met het idee om beter te worden in het maken van opnames, maar toen lag mijn focus nog meer op drummen en songwriten. Wanneer ik dan toch achter Logic plaatsnam, raakte ik al snel gedemotiveerd en dacht ik “laat maar”. Die periode duurde ongeveer tot ik het nummer “Stars” voor mijn band Sandyland schreef. Voor de opnames van dat nummer was ik afhankelijk van andere engineers en daardoor duurde het proces rondom dat nummer tweemaal zo lang als het had hoeven duren.”

Waarom vind je het zo belangrijk om zelf fatsoenlijke home recordings te kunnen maken? En, hoe hoog heb je de lat voor jezelf gelegd?

“Ik denk dat het enorm veel tijd scheelt en de creativiteit ten goede komt wanneer je als muzikant je eigen opnames kunt maken. Je hoeft dan niet afhankelijk te zijn van een extra engineer en kunt Logic aanzetten zodra je inspiratie hebt en daarmee aan de slag gaan. De lat heb ik dus redelijk hoog gelegd. Al heb ik me nooit voorgenomen een professionele productie te willen maken, maar wilde demo’s leren opnemen die ik aan anderen kan laten horen.”

Binnen een MASTER traject kreeg je hulp van MC en producer Skiggy Rapz om hier voortgang in te maken. Hoe zag dit traject eruit?

“De beschikbare uren hebben we ingezet om een aantal van mijn basisfouten te herstellen. Omdat ik geen professionele producties hoef te maken zijn we niet heel erg ingegaan op de mixage, maar hebben voornamelijk gekeken naar de meest noodzakelijke skills: een gitaar op de juiste manier opnemen, drums wat dikker laten klinken, vocalen mooi opnemen en een bepaalde warmte in de mix naar voren te laten komen. Verder hebben we voor mij een bepaald inzicht gecreëerd door het gebruik van een equalizer, compressor en heb ik geleerd wat ruimte kan doen met de klank van je opnames en totale eindproduct. Van Skiggy leerde ik ook heel veel basisdingen, bijvoorbeeld: “niet recht in de microfoon opnemen”, “niet te hard opnemen”, vocalen dubbelen en welke combinatie van twee akoestische gitaar takes het beste werkt.

Tijdens de sessies gingen we aan de slag door een van de tracks te nemen waar ik mee bezig was, en daar gaf Marcel (Skiggy) vervolgens feedback op. Door bijvoorbeeld naar de drums te luisteren zag hij wat er wel en niet goed ging en kon hij me uitleggen welke kleine dingen ik al kon aanpassen om het geheel anders te laten klinken. Dit draaide vooral om het creëren van inzicht in een goede opname. Op die manier werkten we een aantal tracks door en concludeerden we dat er zoveel is om naar te kijken, over na te denken en aan te passen. Nu ik terugkijk op het traject kan ik oprecht zeggen dat de opnames vele malen beter klinken en ik ook zelf kan beoordelen wat wel en niet lekker klinkt. Dat maakt het voor mijzelf erg overzichtelijk. De berg die ik eerst moest beklimmen om verder te komen, is nu een stuk beter begaanbaar.”

Je bent de frontman van Sandyland – hoe zet je de deze nieuwe skills in voor je band?

“Op dit moment zijn we voor een nieuwe EP liedjes aan het schrijven, en het is heel fijn dat dat nu bij mij thuis kan. Met de bassist Jurgen nemen we nu enkele baspartijen op, waarna we meteen bezig kunnen met de equalizing en het zoeken naar een sound die bij de song past. Dat zou ik daarvoor nooit gedaan hebben, dan was ik allang blij dat het lukte om de bas überhaupt op te nemen. We zijn nu met Sandyland dus vooral bezig op het gebied van songwriting en ben ik daarbij zowaar als engineer anderen aan het opnemen.”

Sandyland heeft overigens net een nieuwe single uitgebracht. Wat zijn de plannen voor de zomer?

“Deze zomer spelen we een paar kleine festivals en andere shows, maar onze focus ligt vooral op het gezamenlijk schrijven en opnemen van een EP. We repeteren momenteel iedere week, zijn op zoek naar een studio waar we de EP willen opnemen en blijven bezig met de demo’s zo goed mogelijk uitwerken.”

Luister hieronder naar de nieuwe single ‘Heartless’.