BirdInAGlassHouse_Robin-Alysha-Clemens-06

Bird In A Glasshouse, het pseudoniem van violiste en sample-pionier Femke Ravensbergen, benaderde De Coöperatie in 2015 naar aanleiding van een interview met BINKBEATS dat ze op onze website had gelezen. “BINKBEATS doet met zijn live sampling set met percussie precies wat ik wil doen met mijn viool,” vertelde ze in haar e-mail. Gezien haar nihile ervaring met produceersoftware als Ableton adviseerden we haar om eerst hierin haar kennis bij te spijkeren. De gedreven muzikante volgde een workshop bij Pyntago in Amsterdam en klopte een half jaar later met vers vergaarde kennis opnieuw aan bij De Coöperatie.

Inmiddels is het anderhalf jaar geleden dat je voor het eerst contact opnam met De Coöperatie. Welke visie streefde je achterna waarbij MASTER uitkomst bood?

“Ik wilde mijn akoestische instrument, de viool, uitbreiden met electronische muziekinstrumenten. Een viool bereikt een vrij hoog frequentiegebied en wordt meestal als melodie en solo-instrument gebruikt, maar ik wilde mijn eigen nummers begeleiden met de viool én een vol geluid kunnen maken. Daarvoor had ik kort gezegd een bas nodig (lage frequenties) en beats. Die wilde ik met behulp van electronische apparaten toevoegen.”

Hoe is je interesse ontstaan om de grenzen van een klassiek instrument op te zoeken en op te rekken?

“Eigenlijk uit pure noodzaak. Voorheen speelde ik mijn liedjes op gitaar, maar echt thuis voelde ik me niet op dat instrument, ik leerde als kind viool spelen. Zo’n 2,5 jaar geleden deed ik een aantal shows met Koschka. Zij creërde hele landscapes door middel van sampling met haar keys en stem. Ik voelde me ineens zo onbenullig om na haar het podium op te moeten om mijn ‘liedjes-liedjes’ als een conventionele singer-songwriter te spelen. Ik wilde daar uit breken. Een paar maanden lang wilde ik helemaal geen gitaar meer spelen en zingen. Totdat eindelijk het kwartje viel: wat Koschka met haar keys kan, kan ik met viool!”

Bas Vermolen, beter bekend als Arts The Beatdoctor, begeleidde je MASTER traject. Waar hebben jullie aan gewerkt?

“Tijdens de negen sessies met Bas hebben we, kort samengevat, mijn set-up zo kunnen ontwikkelen dat ik live kan samplen mét controllers waarmee ik extra laagjes kan toevoegen. De bedoeling van deze extra mogelijkheid was om de ‘lage frequenties’ en beats toe te kunnen voegen aan mn muziek en zo het geluid voller te maken. Mijn viool bestrijkt namelijk maar een beperkt frequentie-gebied, vergelijkbaar met een ukulele. Met de nieuwe set-up kan ik baslijnen inspelen met behulp van een key-controller en percussieve lagen inspelen. Dat laatste, de beat dus, maak ik deels met mn viool(kast) live via de microfoon en deels met behulp van een drum-controller.”

Kun je uitleggen hoe dit precies in zijn werking treedt?

“Voor deze drum-controller heb ik van te voren samples gemaakt met behulp van mn viool(kast) door erop te tikken, vegen en kloppen op verschillende plekken. Deze ‘vioolpercussie-samples’ heb ik vervolgens bewerkt in Ableton met bijvoorbeeld delay, octaver en reverb en vervolgens onder de knoppen van de drum-controller gezet. Die bespeel ik dan weer opnieuw tijdens optredens. Op deze manier heb ik het bereik van mn viool uitgebreid met beats waarmee ik een voller geluid kan creëren, terwijl ik tegelijkertijd dicht bij het live-loopen blijf. Als kijker zie je me op de controller ‘spelen’ en hoor je de beats die ik daarmee produceer. Een belangrijke voorwaarde voor het uitbreiden van mijn set-up is namelijk om ten alle tijde voor de kijker het gevoel te behouden dat wat je hoort in het hier-en-nu ontstaat.”

Duidelijk! Maar wat kan een bezoeker nou van een Bird In A Glasshouse show verwachten? Wie zijn je inspiraties? En van welke acts zou je nou écht graag het voorprogramma willen verzorgen?

“BINKBEATS natuurlijk, haha! Maar ook Moderat of bijvoorbeeld Celine Cairo. Je zult Bird In A Glasshouse vinden op alt-plekken, feel good festivals, en bij bijvoorbeeld TEDx. Qua sound moet je denken aan Anni Rossi, Andrew Bird, Björk, Lamb en Massive Attack. Interessant is dat je alles ziet wat ik live aan geluiden maak. Als een soort live-cooking. Dit is onderdeel van de beleving, ik neem het publiek langzaam mee in mijn muziekwereld.”

Je MASTER traject had een erg technisch karakter hoewel je eigenlijk benaderde met een artistiek vraagstuk…

“We hebben door het pionieren op technisch gebied om het live-loopen met een viool en controllers mogelijk te maken minder aandacht kunnen besteden aan het ontdekken van de verschillende mogelijkheden voor basgeluiden en beats dan ik had gehoopt. We zijn wel zover gekomen dat ik een redelijk gedefinieerd geluid heb, waarbij ik dicht bij m’n akoestische vioolgeluid blijf. Dit is gelukt door vooralsnog alleen een contrabas geluid uit Trilian (plug-in van Ableton) te gebruiken, één clean electronisch pianogeluid voor extra akkoordfrases en de viool-drumkit voor de beats. Vanaf dit punt kan ik verder de mogelijkheden gaan onderzoeken; wat voor ‘lage’ lagen zouden nog meer passen, en deze meteen in de live-set inpassen. Idem voor de beats.”

Een mooi aanleiding voor vervolgonderzoek dus… Door het MASTER traject heb je inmiddels de technische kennis en vaardigheden in huis om je live te presenteren. Wat kunnen we in de nabije toekomst van Bird In A Glasshouse verwachten?

“Over ongeveer een maand is m’n tweede EP klaar met daarop drie nummers met de nieuwe sound waar ik bij De Coöperatie en met producer Maarten van Cleef aan gewerkt heb. Wanneer ik hem precies ga presenteren wordt binnenkort bekend, dus hou m’n website of Facebook-pagina in de gaten. Wanneer ik optreed vind je ook daar!”