BirdInAGlassHouse_Robin-Alysha-Clemens-01

Met Andrew Bird, Owen Pallet en Zoe Keating als grote voorbeelden kwam Bird In A Glasshouse, het pseudoniem van Femke Ravensbergen, via producer en percussionist Binkbeats terecht bij De Coöperatie. “Binkbeats doet met zijn live sampling set met percussie precies wat ik wil doen met mijn viool,” aldus de bescheiden violiste en sample-pionier. Afgelopen jaar won Bird In A Glasshouse de finale van Grote Prijs competitie Art Rocks.

Bird In A Glasshouse is inmiddels een MASTER traject begonnen met Bas Vermolen, beter bekend als Arts The Beatdoctor, om haar eigen sound door te ontwikkelen. Ze beheerst haar viool inmiddels als geen ander: met behulp van een octaveereffect speelt ze baslijnen, gebruikt ze de klankkast en het versterkingselementje om percussiegeluiden te maken en bespeelt ze de viool als gitaar om een akkoordlaag te maken. Maar ze wil meer.

“De viool heeft alleen een bepaald bereik, vooral veel hoge frequenties,” legt Femke uit. “De bodem ontbreekt daardoor een beetje. Je kan het zien als een soort taart. Ik heb een taart met vooral veel slagroom bovenop, maar de bodem mist nog. Die ga ik onder begeleiding van Bas maken. We werken hiervoor met Ableton, een programma dat nu nog vooral door DJ’s en live-producers wordt gebruikt. Ik ga het gebruiken om mijn akoestische set uit te breiden naar een mix van het akoestische geluid van mijn viool en elektronische sounds, met het zwaartepunt op percussie en bas. En dat ga ik live samenvoegen. Dit wordt nog weinig gedaan, dus we zijn aan het pionieren.”

Tegelijkertijd werkt Bird In A Glasshouse aan haar tweede EP met producer Maarten van Cleef. In maart zal de EP af zijn en is ze met de steun van het MASTER traject klaargestoomd voor haar live performance.

Foto door Robin Alysha Clemens